Helft Nederlanders raakt foto’s kwijt

Foto’s meest waardevolle bezit volgens Nederlandse consument
Amsterdam, 25 juli 2016 –  Een meerderheid van de Nederlanders rekent foto’s van bijzondere momenten als meest kostbare bezit, waardevoller dan hun auto, computer of sieraden. Toch raakt de helft weleens digitale foto’s kwijt omdat er geen back-up of afdrukken van gemaakt waren. De meest voorkomende redenen voor het verliezen van digitale foto’s zijn een kapotte, verloren of gestolen laptop/computer (25%) of mobiele telefoon (23%). Dit blijkt uit onderzoek* van albelli, specialist in fotoproducten.

press release 1

Jongeren minder voorzichtig met foto’s
Van degene die foto’s zijn kwijtgeraakt, geeft ruim een kwart (27%) aan dat ze tot tien jaar aan digitale foto’s verloren zijn. Hiertoe behoren foto’s van vakanties (57%), familiefoto’s (32%), foto’s van kinderen (27%) en zelfs het verlies van foto’s van bruiloften (4%). Nederlanders jonger dan 30 jaar blijken ‘de generatie van verloren foto’s’ te zijn; bijna driekwart van hen is weleens foto’s kwijtgeraakt. Toch vindt meer dan een derde van deze generatie het maken van een back-up onnodig (35%). Het lijkt dus alsof zij wat minder voorzichtig met hun foto’s omgaan.

Hoewel foto’s tot onze meest waardevolle bezittingen behoren, heeft ons onderzoek aangetoond dat er heel veel foto’s verloren gaan door het niet afdrukken ervan of het niet maken van een back-up”, zegt Bart Westerveld, Country Manager albelli Nederland. “Dit betekent ook dat volgende generaties weinig hebben om op terug te kijken.”

press release 2

Niet of nauwelijks back-ups
Dankzij het groeiend aantal smartphonegebruikers en de populariteit van sociale media waarin het delen van foto’s centraal staat, worden er in Nederland steeds meer foto’s genomen. Uit eerder onderzoek van albelli blijkt dat Nederlanders gemiddeld 52 foto’s per maand maken met hun smartphone, jongeren onder de 30 zelfs 87.

Toch gaan Nederlanders onzorgvuldig om met digitale foto’s; 29% van de Nederlanders maakt slechts één keer per jaar of heel onregelmatig een back-up van hun dierbare plaatjes en 12% heeft dit zelfs nog nooit gedaan. Daarnaast is het voor een op de vijf ook nog eens minimaal vijf jaar geleden dat ze foto’s hebben laten afdrukken.

press release 3

Recente foto’s nauwelijks afgedrukt
Bijna driekwart van de Nederlanders vindt afgedrukte foto’s veel specialer dan digitale foto’s, maar toch geeft 78% aan dat ze weinig afdrukken van recente foto’s hebben. Men heeft vooral veel afdrukken van foto’s uit hun jeugd (62%).

Ruim 47% van de respondenten geeft aan dat zij meer foto’s zouden willen afdrukken; dit zijn vooral de vrouwen (54% tegenover 41%). Het merendeel zou dit willen doen om ze in huis op te hangen (54%), gevolgd door het plakken in een fotoalbum (43%) of om cadeau te doen (40%). Bijna een kwart drukt foto’s af zodat er tastbare herinnering zijn voor het nageslacht.

Er zijn weinig dingen waardevoller dan een tastbare herinnering van een speciaal moment in het leven. Een geprinte foto is daar een voorbeeld van, daarom willen wij mensen stimuleren om foto’s uit te printen en speciale momenten zo elke dag te herbeleven”, aldus Bart Westerveld.

press release 4

Press release 5

* Onderzoek uitgevoerd in samenwerking met Panelwizard, 1.059 respondenten, juni 2016


BERICHT VOOR DE REDACTIE 




Over albelli
albelli is onderdeel van albumprinter BV, één van de grootste foto gerelateerde producenten in Europa. Het bedrijf produceert naast fotoboeken ook fotokalenders, foto afdrukken, wenskaarten, telefoonhoesjes, agenda’s en foto’s op canvas, forex, plexiglas, aluminium en hout. albumprinter is actief in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Zweden, Noorwegen, en het Verenigd Koninkrijk. albumprinter heeft een eigen productiefaciliteit in Nederland waar de productie plaatsvindt voor de gehele Europese markt.

albelli werd in september 2015 uitgeroepen als beste uit de test op het gebied van fotoboeken door de Consumentenbond. Ook werd albelli gekozen als Beste Webshop in de categorie ‘cadeau’. WUA! verkoos albelli in 2013 en 2014 tot beste aanbieder van fotoboeken en in 2015 tot beste aanbieder van foto op canvas. In 2014 nam albumprinter het Noorse fotoknudsen A.S. over. Ook werd albelli in 2014 door ABN AMRO verkozen tot Beste Webshop van Nederland. In 2013 werd albelli door Stichting Thuiswinkel Awards uitgeroepen tot meest populaire webshop in de categorie ‘Hobby en Cadeau’.

Voor meer informatie, een interview of ander beeldmateriaal kunt u contact opnemen met Kirsten Spoelstra of Mijke de Jong van LEWIS:
Tel: +31 (0)20 220 0220
Email: albelli@teamlewis.com

LEWIS – Global Communications
Joan Muyskenweg 22
1096 CJ Amsterdam

Web: www.teamlewis.com
Wire: www.lewiswire.com/nl
Twitter: www.twitter.com/teamlewis_nl

Update je browser hier

We hebben Albelli.nl gebouwd met de nieuwste technologie. Hierdoor is de website sneller en gemakkelijker te gebruiken. Helaas ondersteunt de versie van je browser deze technologieën niet. (download Google Chrome)