Kerstdiner favoriet moment voor kerstfoto’s

– albelli onderzoekt hoe we fotograferen tijdens kerst –

Amsterdam, 22 december 2014 – Borst vooruit, schouders naar achteren en kin omhoog; bij meer dan zes op de tien Nederlanders is een kerstfoto ieder jaar vaste prik. Voor bijna de helft van de bevolking betekent dit lachen boven een afgekoeld stukje vlees. De kerstfoto’s worden bij 46% van de Nederlanders namelijk tijdens het kerstdiner gemaakt.

Dit blijkt uit onderzoek van albelli onder meer dan 1.000 respondenten*. Andere populaire achtergronddecors zijn de cadeaus of de kerstboom (beide 21%). Een kerststal is daarentegen minder gewild; maar een enkeling wil samen met Maria en kindeke Jezus vereeuwigd worden.

Groepsfoto’s
Tijdens Kerstmis wordt er bij de helft van de Nederlandse huishoudens meestal spontaan wat foto’s geschoten. Slechts enkele Nederlanders poseren ieder jaar traditiegetrouw voor een groepsfoto. Opvallend is dat bijna 10% van de 18- tot 24-jarigen dit doet, versus een schamele 1% van de 65-plussers. Het is ook deze groep van begin twintigers die hun kerstfoto’s het meest probeert op te leuken. Bijna 15% van hen trekt een gek gezicht, betrekt een huisdier in het plaatje of gebruikt attributen om de foto minder statisch te maken.

Nepsnorren en feesthoedjes
Nepsnorren en feesthoeden zijn echter niet aan de bewoners in de noordelijke provincies besteed. In Groningen, Friesland en Drenthe gebruikt niemand attributen om het beeld op te vrolijken en 98% van hen vindt het ook niet nodig om iets extra voor de foto te doen. De nuchtere Friezen maken hun kerstfoto’s liever buiten. Eén op de tien inwoners van Noord-Nederland trekt het bos in en voor tweemaal zoveel inwoners van het noorden is het plaatje pas perfect als het gesneeuwd heeft.

“Met Kerstmis maken veel families traditiegetrouw foto’s”, aldus Frederik van der Veen, Country Manager bij albelli. “En hoewel de kerstboom een favoriete achtergrond blijft, lijkt het statische familieportret voor de boom verleden tijd te zijn. Nederlanders vinden het nu vooral belangrijk om de gezelligheid en saamhorigheid vast te leggen. Bijvoorbeeld als zij met z’n allen genieten van een maaltijd of lekker gek doen om de foto extra leuk te maken. Wij willen deze momenten onvergetelijk maken. Dit doen we niet alleen met mooie fotoproducten, maar ook door mensen attributen zoals snorren en hoedjes aan te bieden, die zij kosteloos via onze blog kunnen uitprinten.”

albelli is onderdeel van albumprinter BV, één van de grootste fotoboekenproducenten in Europa. Het bedrijf produceert naast fotoboeken ook fotokalenders, telefoonhoesjes, wenskaarten, agenda’s en foto’s op canvas, forex, plexiglas en aluminium. albumprinter is actief in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Zweden, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk. albumprinter heeft een eigen productiefaciliteit in Nederland waar de productie plaatsvindt voor de gehele Europese markt. albelli werd in 2013 door Stichting Thuiswinkel Awards uitgeroepen tot meest populaire webshop in de categorie ‘Hobby en Cadeau’ en in 2014 door ABN AMRO verkozen tot Beste Webshop van Nederland. WUA! verkoos albelli in 2013 en 2014 tot beste aanbieder van fotoboeken. In 2014 nam albumprinter het Noorse fotoknudsen A.S. over.

Voor meer informatie, een interview of beeldmateriaal kunt u contact opnemen met Renate van der Wal of Renée Manders van LEWIS PR:

Persbericht-KerstfotoKlik hier voor een PDF van het persbericht