Speel met de zon voor de leukste zomerfoto’s

Amsterdam, 31 juli 2015 – Ongelukkige schaduwen, fletse kleuren, donkere vlakken of juist te veel licht… Het kan soms nog behoorlijk lastig zijn om op zonnige dagen te fotograferen. En dat terwijl je juist in de zomer ontzettend leuke foto’s kunt maken. Megan Alter, zomerfotograaf van albelli, geeft vijf tips zodat jij de zon kunt inzetten om creatieve foto’s te maken.

1. Maak een silhouet

Je kunt je foto een mysterieuze spanning geven door gebruik te maken van een silhouet, waarbij je handig gebruik maakt van de zon. Voor een silhouet is het namelijk belangrijk dat de achtergrond veel lichter is dan het onderwerp dat je wilt fotograferen. Alle details verdwijnen en je ziet alleen nog maar de buitenlijnen van het onderwerp dat je op de foto zet. Zorg er dus voor dat je tegen de zon in fotografeert en het onderwerp er tussen plaatst.

BLOG_3_01

1. Gebruik je flitser

Fel zonlicht zorgt vaak voor donkere vlakken, harde lijnen en fletse kleuren op je foto’s, waardoor veel details verloren gaan. Je kunt een flitser gebruiken om de schaduwen te verlichten en de lijnen te verzachten. Dit is vooral aan te raden als je mensen fotografeert, want de zon zorgt voor donkere schaduwen in het gezicht. Ook als je een foto wilt maken van een onderwerp met de zon op de achtergrond, is het gebruiken van een flitser een uitkomst. Zonder flits krijg je namelijk een silhouet, terwijl je met flitser juist een felle, zomerse look kunt creëren.

BLOG_3_02

1. Creëer lensflare

Als je op een zonnige dag fotografeert, kun je wel eens gekleurde cirkels of bijzondere strepen op je foto’s terugvinden. Dit komt doordat de zon rechtstreeks in de lens van de camera schijnt, waardoor er een soort interne reflectie ontstaat. Dit effect wordt lensflare genoemd en kan soms per ongeluk ontstaan. Je kunt er echter ook mee spelen, waardoor er magische foto’s kunnen ontstaan.

BLOG_3_03

1. Speel met de schaduw

Schaduwen kunnen soms onhandig uitpakken op je foto’s. Het maakt de kleuren donker, details onduidelijk en ze reageren veel te fel op een flits. Voor creatieve foto’s kun je schaduwen juist goed gebruiken. Ga op zoek naar interessante schaduwen die iets vertellen over de omgeving. Lange, donkere schaduwen geven hierbij een dramatisch effect.

BLOG_3_04

1. Leg weerspiegelingen vast

Zonlicht versterkt weerspiegelingen. Ga maar eens kijken wat je allemaal kunt zien op een wateroppervlak als de zon schijnt. Maar ook in een spiegel, raam of op metalen oppervlaktes zoals bijvoorbeeld een auto kun je reflecties zien. Door te spelen met deze effecten kun je nieuwe dimensies aan je foto toevoegen en het beeld extra interessant maken.

BLOG_3_05

Fotowedstrijd

Je kunt bovenstaande tips direct in de praktijk toepassen door mee te doen met de fotowedstrijd van albelli. Iedere twee weken staat er een ander thema centraal (zon, landschap, beweging en nacht) en maak je kans om als themafavoriet een waardebon voor wanddecoratie t.w.v. €100 en 6 maanden gratis Spotify Premium te winnen. In september wordt de algemene winnaar bekend gemaakt. Hij of zij ontvangt een waardebon van Belvilla t.w.v. €2500. Kijk op www.albelli.nl/zomerfotowedstrijd voor deelname en meer informatie.

albelli is onderdeel van albumprinter BV, één van de grootste fotoboekenproducenten in Europa. Het bedrijf produceert naast fotoboeken ook fotokalenders, telefoonhoesjes, wenskaarten, agenda’s en foto’s op canvas, forex, plexiglas, aluminium en hout. albumprinter is actief in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Zweden, Noorwegen, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. albumprinter heeft een eigen productiefaciliteit in Nederland waar de productie plaatsvindt voor de gehele Europese markt. albelli werd in 2013 door Stichting Thuiswinkel Awards uitgeroepen tot meest populaire webshop in de categorie ‘Hobby en Cadeau’ en in 2014 door ABN AMRO verkozen tot Beste Webshop van Nederland. WUA! verkoos albelli in 2013 en 2014 tot beste aanbieder van fotoboeken en in 2015 tot beste aanbieder van foto op canvas. In 2014 nam albumprinter het Noorse fotoknudsen A.S. over.

Voor meer informatie, een interview of beeldmateriaal kunt u contact opnemen met Renate van der Wal of Renée Manders van LEWIS PR: