Vakantie zonder foto’s ondenkbaar voor Nederlander

~Meer dan de helft van de Nederlanders maakt tastbare herinnering van vakantiefoto’s~

Amsterdam, 11 augustus 2014 – Twee derde van de Nederlanders kan niet zonder foto’s als aandenken aan de vakantie en vindt het belangrijk om vakantiekiekjes te maken. Slechts één op de tien Nederlanders geeft aan helemaal geen vakantiefoto’s te maken. Familie, natuur en het straatbeeld zijn de meest gefotografeerde onderwerpen. Meer dan de helft van de Nederlanders verwerkt zijn vakantiefoto’s in een tastbaar aandenken. Het maken van een fotoboek is de populairste manier om de vakantieherinneringen te verwerken (25%). Twee jaar geleden* lieten nog ruim zes op de tien Nederlanders hun vakantiefoto’s op de computer verstoffen, nu is dat nog maar vier op de tien.

Dit blijkt uit het jaarlijkse zomeronderzoek van albelli, specialist in fotoproducten, onder ruim 1000 respondenten*. Met name vrouwen vinden het belangrijk om foto’s als herinnering te hebben. Zij laten deze dan ook minder vaak simpelweg op de computer staan dan mannen.

Tastbare herinnering
Ruim vijf op de tien Nederlanders besluiten na thuiskomst de digitale vakantiefoto’s om te zetten in tastbare herinneringen. Het maken van een fotoboek is hierbij veruit de populairste manier. Een kwart van de Nederlanders gaat aan de slag met een computerprogramma om online een boek te maken. Nog maar weinig mensen (5%) houden hun vakantieherinneringen levend door foto’s in een lijstje te stoppen. Het aan de muur hangen van een foto op canvas, plexiglas of aluminium wint in alle leeftijdsgroepen daarentegen aan populariteit. 14% gebruikt de digitale foto’s als screensaver op de computer of mobiel.

Selfies
Hoewel selfies tegenwoordig gemeengoed zijn, zijn deze amper op de vakantiefoto’s terug te vinden. Een zonsondergang of –opkomst en dieren kunnen op meer interesse rekenen. Als er selfies gemaakt worden, blijkt dat voornamelijk aan jongeren te zijn besteed.

“Voor veel Nederlanders is een fotoproduct met een afbeelding van de vakantie een goede manier om die leuke tijd opnieuw te beleven,” stelt Frederik van der Veen, Country Manager Nederland bij albelli. “Steeds meer mensen zetten hun herinneringen om in een tastbaar product. Niet alleen door hun foto’s te bundelen in een fotoboek, maar ook door ze af te drukken op wanddecoratie of er een leuke agenda van te maken waar ze de rest van het jaar van genieten.”

* Uitgevoerd in samenwerking met Multiscope in juli 2014  

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over albelli
albelli is onderdeel van albumprinter BV, één van de grootste fotoboekenproducenten in Europa. Het bedrijf produceert naast fotoboeken ook fotokalenders, telefoonhoesjes, wenskaarten, agenda en foto’s op canvas, plexiglas en aluminium. albumprinter is actief in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Zweden, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk. albumprinter heeft een eigen productiefaciliteit in Nederland waar de productie plaatsvindt voor de gehele Europese markt. In 2008 is de merknaam albumprinter overgegaan in de internationale merknaam albelli. albumprinter is in 2007 herkend als een van de snelst groeiende organisaties door het vooraanstaande Nederlandse business magazine FEM/Business. In 2008 was albumprinter één van de Red Herring Europe 100 Finalisten en winnaar van de Deloitte Technology Fast 50.

Voor meer informatie, een interview of beeldmateriaal kunt u contact opnemen met Renate van der Wal of Renée Manders van LEWIS PR:
Tel: +31 (0)40 235 46 00
Email: albelli@lewispr.com 

Klik hier voor een PDF van het persbericht

Update je browser hier

We hebben Albelli.nl gebouwd met de nieuwste technologie. Hierdoor is de website sneller en gemakkelijker te gebruiken. Helaas ondersteunt de versie van je browser deze technologieën niet. (download Google Chrome)