Vrouwen beheren het fototoestel op vakantie

~ Samen (uit) eten meest gefotografeerd ~

AMSTERDAM, 21 augustus 2012 – De veelgehoorde uitspraak ‘de man beheert de afstandsbediening’ gaat niet op voor het fototoestel. Tijdens de vakantie hebben vrouwen vaker zeggenschap over de fotocamera dan mannen. Anno 2012 maakt driekwart van de Nederlanders de meeste vakantiefoto’s met een digitale camera, waarbij foto’s van eetmomenten veruit favoriet zijn. Vrijwel niemand (1,5%) gebruikt voor zijn vakantiefoto’s nog een ouderwetse camera met rolletjes.

Dit blijkt uit onderzoek van albelli Fotoboeken onder 1012 respondenten, uitgevoerd door Multiscope. Na een vakantie komt 9 op de 10 Nederlanders terug met foto’s. Gemiddeld heeft de vakantieganger dan 205 foto’s met zijn digitale camera, telefoon of tablet geschoten.

Mobiel en tablet
Iets meer dan 15% van de bevolking gebruikt zijn of haar mobiel als voornaamste camera voor het maken van vakantiefoto’s. Dit apparaat is het meest populair in de leeftijdsgroep 18 tot 34-jarigen. Meer dan de helft van de mobiele fotografen (53%) komt uit deze leeftijdsgroep. Ondanks dat tablets steeds betere camerafuncties krijgen, wordt dit apparaat nog nauwelijks gebruikt om te fotograferen. Opvallend is dat ruim 40% van de groep die een tablet gebruikt om vakantiefoto’s te schieten, 55 jaar of ouder is.

Populairste fotomomenten
Nederlanders zijn erg eensgezind als het gaat om de momenten waar al die foto’s dan van gemaakt worden. Het meest gefotografeerd worden stelletjes, vriendengroepen of families terwijl ze gezellig eten en/of drinken. De plaatsen twee tot en met vijf worden achtereenvolgens bezet door activiteiten of uitjes zoals vliegeren op het strand; familie- en groepsfoto’s; plaatjes van de accommodatie en foto’s van de omgeving zoals landschappen of architectuur.

“Digitale fotocamera’s, mobiele telefoons en tablets hebben het voor consumenten veel gemakkelijker gemaakt om foto’s te maken van alle vakantiebelevenissen. Ze zijn niet meer gelimiteerd door het aantal foto’s op het rolletje. Thuis wordt dan geselecteerd welke foto’s uiteindelijk in een fotoboek belanden. Dat digitale fotografie de laatste paar jaar flink aan terrein heeft gewonnen bij consumenten, zien wij ook terug in de sterke toename van het aantal fotoboeken dat bij ons wordt afgedrukt,” zegt Daniel Scheijen, Country Manager Benelux bij albelli. “Zeker de zomer is traditiegetrouw een periode waarin er veel fotoboeken gemaakt worden van de gemaakte reizen en uitjes.”

Klik hier voor een PDF van het persbericht

 

Update je browser hier

We hebben Albelli.nl gebouwd met de nieuwste technologie. Hierdoor is de website sneller en gemakkelijker te gebruiken. Helaas ondersteunt de versie van je browser deze technologieën niet. (download Google Chrome)