Weinig selfies voor Nederlandse vakantiegangers

Amsterdam, 1 juli 2015 – Hoewel selfies immens populair zijn, nemen we de selfiestick niet mee op reis. De meerderheid van de Nederlanders vraagt namelijk veel liever een omstander om een foto te maken, zodat zij zelf ook op de vakantiefoto’s staan. Slechts 16% van de Nederlanders maakt selfies. Bijna drie op de tien Nederlanders vindt het bovendien prima om zelf niet op de foto voor te komen.

Zie je dan toch een Nederlander een selfie maken, dan is de kans groot dat dit een vrouw van onder 35 jaar is. Mannen vertrouwen liever op de techniek van de camera door de zelfontspanner functie te gebruiken. Dit blijkt uit het jaarlijkse zomeronderzoek van albelli onder ruim 1.000 respondenten.* Slechts een handjevol Nederlanders maakt op vakantie geen foto’s. De overige 94% van onze bevolking schiet er lustig op los.

Go Pro nog niet ingeburgerd

De meeste vakantiefoto’s worden gemaakt met een digitale camera (58%), gevolgd door de mobiele telefoon (34%). De tablet blijft achter als camera (1.4%) en ook de action camera zoals een Go Pro is nog niet ingeburgerd (0.3%). Vergeleken met drie jaar geleden is er een duidelijke verschuiving in apparatuur te zien. In 2012 maakte slechts 15% foto’s met hun mobiel, terwijl de digitale camera nog door driekwart van de Nederlanders werd gebruikt.

De manier waarop Nederlanders foto’s bewaren is de afgelopen jaren nagenoeg onveranderd. De meeste foto’s worden opgeslagen op de computer (84%), gevolgd door een opslagapparaat zoals een USB (38%). Twee op de tien Nederlanders maakt daarnaast een digitaal fotoboek en laat deze afdrukken. Hoewel vrouwen nog fervent voorstander zijn van foto’s in lijstjes, neemt deze manier van tentoonstellen ieder jaar verder af. Dit jaar stopt slechts 4% van de Nederlanders de vakantiefoto’s in een lijstje. Anno 2015 decoreren we ons huis liever met wanddecoratie, zoals bijvoorbeeld met een foto op canvas of hout. Het maken van wanddecoratie is onder mannen en vrouwen vrijwel gelijk verdeeld.

Wat betreft de uitwerking van de foto’s, houden Nederlanders het liefst van ‘puur natuur’; een ruime meerderheid zegt hun vakantiefoto’s nooit te bewerken. Degene die dat wel doen, kiezen het liefst voor software zoals Photoshop (21%) of programma’s van aanbieders van fotoproducten (27%). Slechts 16% gebruikt Instagram om de vakantiefoto’s te bewerken.* Uitgevoerd in samenwerking met Multiscope in juni 2015

weinig selfies

albelli is onderdeel van albumprinter BV, één van de grootste fotoboekenproducenten in Europa. Het bedrijf produceert naast fotoboeken ook fotokalenders, telefoonhoesjes, wenskaarten, agenda’s en foto’s op canvas, forex, plexiglas, aluminium en hout. albumprinter is actief in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Zweden, Noorwegen, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. albumprinter heeft een eigen productiefaciliteit in Nederland waar de productie plaatsvindt voor de gehele Europese markt. albelli werd in 2013 door Stichting Thuiswinkel Awards uitgeroepen tot meest populaire webshop in de categorie ‘Hobby en Cadeau’ en in 2014 door ABN AMRO verkozen tot Beste Webshop van Nederland. WUA! verkoos albelli in 2013 en 2014 tot beste aanbieder van fotoboeken en in 2015 tot beste aanbieder van foto op canvas. In 2014 nam albumprinter het Noorse fotoknudsen A.S. over.

Voor meer informatie, een interview of beeldmateriaal kunt u contact opnemen met Renate van der Wal of Renée Manders van LEWIS PR: