Zo orden je foto’s als een pro

Heb je al eens op het punt gestaan om een albelli fotoboek te maken en kwam je er toen achter dat je de foto’s die je nodig had niet kon terugvinden? Met slim bestandsbeheer en door je favoriete foto’s op dezelfde plek te bewaren, kun je foto’s gemakkelijker terugvinden en meer tijd besteden aan het creatieve deel van je fotoboek.

Voeg bestandsbeheer toe aan je foto-workflow

Het is in het begin misschien even wennen om van goed bestandsbeheer een gewoonte te maken. Maar als je stappen zoals uploaden, hernoemen en een back-up maken van je bestanden toevoegt aan je foto-workflow, zal het behouden van opgeruimde fotobestanden uiteindelijk deel uitmaken van elke fotosessie.

Weet je niet precies wat een foto-workflow inhoudt? Dit is een reeks processen die professionele fotografen volgen vanaf het moment dat ze hun camera pakken tot het moment waarop ze hun foto’s presenteren. Je kunt meer lezen over foto-workflows in deze blog over het ordenen van je foto’s.

Waarom is bestandsbeheer belangrijk?

We nemen geen foto’s met één enkele camera meer. We maken ook foto’s met onze smartphones, tablets of spiegelreflexcamera’s, dus hebben we vaak foto’s op verschillende apparaten staan. Om er zeker van te zijn dat je foto’s op één plek zijn opgeslagen en gemakkelijk aan je fotoboeken kunnen worden toegevoegd, is het belangrijk dat je ze constant uploadt op één apparaat. Daarnaast kun je ze ook het beste back-uppen naar een cloudopslag en een externe harde schijf als je die hebt. Bekijk hier de voor- en nadelen van deze opslagopties.

Een stapsgewijze benadering voor het ordenen van je foto’s

Goed bestandsbeheer begint voordat je een foto neemt, vooral als je een spiegelreflexcamera gebruikt. Om een gewoonte te maken van bestanden ordenen, volg je dit stappenplan. Dit helpt je ook om je eigen foto-workflow te creëren. Gebruik een proces dat voor jou werkt, dit is slechts een voorbeeld van de stappen die je kunt volgen om je bestanden veilig en netjes te bewaren.

Stap 1: Synchroniseer je apparaten

Stap 2: Importeer je foto’s naar één plek

Stap 3: Verwijder slechte foto’s en foto’s die je niet nodig hebt

Stap 4: Kies een structuur voor de bestandsnamen en houd je hieraan

Bekijk deze post met tips voor de benaming van bestanden, voor suggesties om consistente bestanden aan te maken.

Hulpmiddelen voor fotobeheer die je kunt proberen

Als je honderden fotobestanden hebt en ze wilt opslaan in de cloud om ruimte op je apparaat te besparen, vind je hier enkele oplossingen die je kunt proberen. Het is een goed idee om een back-up te maken van je foto’s in de cloud. Zo gaan je afbeeldingen niet voorgoed verloren wanneer er iets met je apparaat gebeurt.

Adobe Bridge:
Google Foto’s met Back-up en Synchronisatie:
iCloud:

U kunt hier meer opslagsuggesties vinden. En als je extra tips nodig hebt voor bestandsbeheer, bekijk dan de rest van onze handleidingen over het ordenen van foto’s. Zo kun je je favoriete herinneringen veilig opslaan en in een mum van tijd prachtige fotoboeken maken.

Begin met het maken van je fotoboek

Reacties