Ideeën voor je fotoboek opdoen kan makkelijk thuis op de bank: gewoon met een tijdschrift! Tijdschriften zijn toppers in het combineren van tekst & beeld. Precies wat je in je fotoboek doet. Lees hieronder welke 4 geheimen een tijdschrift toepast om te zorgen dat jij het koopt en leest!

1. De cover: het allerbelangrijkst!
Het zal je niet verbazen, maar bij een tijdschrift besteden ze veel, héél veel aandacht aan de cover. En terecht, want op basis hiervan besluit jij om het te kopen of niet. De cover zegt waar het nummer over gaat én wekt nieuwsgierigheid op (‘die foto of dat artikel móet ik zien’). De Linda bijvoorbeeld is hier erg sterk in.

Durf eens los te gaan met de tekst op de voorkant van je fotoboek: dik & vet & groot, zoals hier. Ook een subtitel (donkere ogen & golvende buiken) in een ander lettertype kan net die extra professionele look geven aan je boek.

Volkskrant laat hier een ingenieus staaltje van tekst, beeld én boodschap ineen zien! Zo'n screenshot van je telefoon kun je trouwens ook in je fotoboek gebruiken, wist je dat?

2. Onderschriften bij foto’s
Wist je dat deze als eerste gelezen worden? Vaak eerder dan de titel? Het beste werkt het als het onderschrift iets zegt over de foto wat de foto zélf nog niet vertelt.

3. Voorkom ‘praatje – plaatje’
Een tijdschrift is meer dan een plaatje-praatje. Tekst en de foto matchen perfect bij elkaar, en de een versterkt de ander. Aan de opmaak wordt veel aandacht besteedt: niets is willekeurig! Valt het je trouwens ook op dat tekst vaak óp een foto staat, in plaats van ernaast? Dat werkt prima. Zie hieronder.

Probeer eens tekst óver een foto heen te zetten en laat tekst en beeld elkaar versterken. Hier wordt het woord 'verstild' mooi gecombineerd met de 'stille' beelden aan de rechterkant.

4. Trek aandacht met de titel
Tijdschriften zijn meesters in het bedenken van pakkende titels. Een voorbeeld van de Linda: ‘De Gelukkige Huisvrouw – bestaat ze nog?’ (dat themanummer wil je wel lezen, toch?). Gebruik deze kunst ook in je fotoboek. Je kunt schrijven: ‘Cuba 2012‘, maar je kunt er ook van maken ‘Heldere kleuren, oude auto’s en een sigaar uit eigen doos – Cuba 2012, mijn meest verrassende reis ooit‘. Hiermee geef je je fotoboek niet alleen een nóg persoonlijkere tint, maar wek je gegarandeerd de nieuwsgierigheid op van iedereen die dit fotoboek in handen krijgt!

Een fotoboek is natuurlijk geen tijdschrift. Maar je zult versteld staan van hoeveel kleine ideetjes je kunt opdoen door even met een andere blik door een tijdschrift te bladeren.

Hebben jullie nog mooie inspiratiebronnen te delen met ons?

 

Reacties