Een afbeelding van een grijze laptop, open met zes foto's op het scherm. Op vier duidelijke foto's staat een groen vinkje, op twee wazige foto's staat een rood kruis.

Heb je al eens op het punt gestaan om een albelli fotoboek te maken en kwam je er toen achter dat je de foto’s die je nodig had niet kon terugvinden? Met slim bestandsbeheer en door je favoriete foto’s op dezelfde plek te bewaren, kun je foto’s gemakkelijker terugvinden en meer tijd besteden aan het creatieve deel van je fotoboek.

Voeg bestandsbeheer toe aan je foto-workflow

Een foto van een wit bureau in een witte ruimte, met een computer, speakers, toetsenbord, muis, vaste computer en boeken op het bureau en een aantal foto's vastgemaakt aan een draad dat erboven hangt.

Het is in het begin misschien even wennen om van goed bestandsbeheer een gewoonte te maken. Maar als je stappen zoals uploaden, hernoemen en een back-up maken van je bestanden toevoegt aan je foto-workflow, zal het behouden van opgeruimde fotobestanden uiteindelijk deel uitmaken van elke fotosessie.

Weet je niet precies wat een foto-workflow inhoudt? Dit is een reeks processen die professionele fotografen volgen vanaf het moment dat ze hun camera pakken tot het moment waarop ze hun foto’s presenteren. Je kunt meer lezen over foto-workflows in deze blog over het ordenen van je foto’s.

Waarom is bestandsbeheer belangrijk?

Een vrouwenhand die een smartphone vasthoudt boven een bureau met een laptop en een camera erop.

We nemen geen foto’s met één enkele camera meer. We maken ook foto’s met onze smartphones, tablets of spiegelreflexcamera’s, dus hebben we vaak foto’s op verschillende apparaten staan. Om er zeker van te zijn dat je foto’s op één plek zijn opgeslagen en gemakkelijk aan je fotoboeken kunnen worden toegevoegd, is het belangrijk dat je ze constant uploadt op één apparaat. Daarnaast kun je ze ook het beste back-uppen naar een cloudopslag en een externe harde schijf als je die hebt. Bekijk hier de voor- en nadelen van deze opslagopties.

Een stapsgewijze benadering voor het ordenen van je foto’s

Een vrouw en haar kind zittend in een felgele oorfauteuil en een open laptop op de knie van de vrouw.

Goed bestandsbeheer begint voordat je een foto neemt, vooral als je een spiegelreflexcamera gebruikt. Om een gewoonte te maken van bestanden ordenen, volg je dit stappenplan. Dit helpt je ook om je eigen foto-workflow te creëren. Gebruik een proces dat voor jou werkt, dit is slechts een voorbeeld van de stappen die je kunt volgen om je bestanden veilig en netjes te bewaren.

Stap 1: Synchroniseer je apparaten

  • Zorg ervoor dat de datum en tijd op je camera correct zijn, vooral als je in een andere tijdzone reist. Dit maakt het makkelijker om je foto’s chronologisch te ordenen wanneer je terugkomt. Als je foto’s neemt met je smartphone, worden deze gegevens als het goed is automatisch bijgewerkt.
  • Als je liever een spiegelreflexcamera of een compactcamera gebruikt, moet je de instellingen handmatig bijwerken. Als je de batterij vervangt, kan je camera soms ook standaard naar de fabrieksinstellingen overgaan en kan de datum van je foto’s verkeerd worden vastgelegd. Controleer dus je instellingen voordat je begint met fotograferen.

Stap 2: Importeer je foto’s naar één plek

  • Neem de tijd om alle foto’s van al je apparaten te uploaden en ze op te slaan op één plek. Dit kan je computer, cloudopslag of externe harde schijf zijn. Je kunt dit het beste als stap opnemen in je foto-workflow, zodat je elke keer als je nieuwe foto’s maakt, ze direct importeert als je thuis komt.
  • Als dat niet haalbaar is, kun je ook één keer per maand je foto’s sorteren. Probeer vakantiefoto’s of foto’s van andere grote gebeurtenissen echter zo snel mogelijk uit te zoeken.

Stap 3: Verwijder slechte foto’s en foto’s die je niet nodig hebt

  • Voorkom een rommeltje in je fotobestanden door foto’s te verwijderen die niet goed gelukt zijn.
  • Loop je geïmporteerde bestanden na en verwijder wazige foto’s en foto’s met je duim over de lens. Je hoeft geen opslagruimte te verspillen aan foto’s die je niet gebruikt.
  • Wees selectief Je hebt misschien een hele berg foto’s genomen van dat ene moment om het perfecte kiekje te krijgen, maar bewaar alleen de beste en verwijder de testfoto’s.

Stap 4: Kies een structuur voor de bestandsnamen en houd je hieraan

  • Of je nou al je foto’s in één map wilt bewaren, of in meerdere themamappen, maak een benamingspatroon voor je bestanden en houd je hieraan.
  • Houd je bestandsnamen consistent, ook wanneer je de bestanden back-upt op een ander apparaat of in een cloudopslag. Dit maakt het vinden van foto’s zoveel makkelijker als je de back-ups een keer nodig hebt.

Bekijk deze post met tips voor de benaming van bestanden, voor suggesties om consistente bestanden aan te maken.

Hulpmiddelen voor fotobeheer die je kunt proberen

Een vrouw zittend aan haar bureau, achter haar laptop en een groter scherm met een selectie fotobestanden erop.

Als je honderden fotobestanden hebt en ze wilt opslaan in de cloud om ruimte op je apparaat te besparen, vind je hier enkele oplossingen die je kunt proberen. Het is een goed idee om een back-up te maken van je foto’s in de cloud. Zo gaan je afbeeldingen niet voorgoed verloren wanneer er iets met je apparaat gebeurt.

Adobe Bridge:
  • Dit is een gratis digitaal beheerplatform waarmee je fotomappen kunt sorteren op tags, een beoordelingssysteem en metagegevens van foto’s.
  • Adobe Bridge vereenvoudigt ook het importproces van je camera, telefoon en kaartlezer.
  • Je kunt meerdere bestanden tegelijk hernoemen, en het is geweldig voor de opslag van veel foto’s.
Google Foto’s met Back-up en Synchronisatie:
  • Dit is een cloud-gebaseerde opslagoplossing.
  • Het is geweldig als je vaak vergeet om handmatig back-ups van bestanden te maken. Wanneer je het gebruikt met de Google Back-up en Synchronisatie-app, kan het automatisch fotomappen bekijken en deze naar een Google Foto’s-account uploaden.
  • Wanneer je foto’s in Google Foto’s staan, kun je ze duidelijk in een tijdlijn bekijken en het biedt bovendien onbeperkte opslag.
iCloud:
  • Voor Apple-gebruikers is er iCloud. Het is gratis voor een eerste opslag van 5 GB en als je meer ruimte nodig hebt, wordt er een bedrag in rekening gebracht.
  • Als je inlogt op iCloud met je Apple-ID op al je apparaten, kun je je foto’s automatisch synchroniseren op al deze apparaten.
  • Alle nieuwe bestanden die je toevoegt aan één apparaat, worden vervolgens gekopieerd op de andere apparaten, zodat je alles consistent kunt houden.

U kunt hier meer opslagsuggesties vinden. En als je extra tips nodig hebt voor bestandsbeheer, bekijk dan de rest van onze handleidingen over het ordenen van foto’s. Zo kun je je favoriete herinneringen veilig opslaan en in een mum van tijd prachtige fotoboeken maken.

Reacties